Teori pembelajaran kontemporari mengandaikan pelajar sebagai pengguna maklumat yang aktif dan interaktif. Proses belajar tidak lagi melibatkan pelajar menunggu dan menerima maklumat semata-mata. Golongan psikologi kognitif mendefinisikan pembelajaran sebagai satu proses membina pengetahuan secara aktif menerusi interaksi yang dinamik dengan maklumat dan pengelaman. Pakar teori maklumat pula percaya bahawa proses pencarian maklumat melalui proses yang sama seperti proses pembelajaran: iaitu pelajar mencari dan membina makna daripada sumber yang mereka temui dan seterusnya menghasilkan makna dan menyampaikannya dengan cara berkesan. Oleh yang demikian, bolehlah dirumuskan bahawa teori pembelajaran dan teori maklumat adalah sehaluan dalam memperkatakan tentang pelajar yang aktif mengakses, mencari, menilai dan mengguna serta maklumat adalah pelajar yang belajar secara aktif.
Dipetik daripada: Yusuf Hashim & Razman Man (2006). Teknologi Intruksional Teori dan
Aplikasi. Tanjong Malim. Randys Enterprise
No comments:
Post a Comment